Velkommen til min byhage. Den er ikke større enn en rekkehushage. Vi flyttet inn i 2000. Jeg fikk mann, baby, naboer, svigermor, råteskader og hage samtidig. 2000 var et heftig år. Men jeg angrer ikke. Nå går det igjen fort i svingene. I hagen velter kaniner og unger seg i bedene. Vi sier vi liker rustikk sjarm, men har ikke noe valg egentlig.

onsdag 7. mai 2014

Tips fra Great Dixter

Det var ikke så mange bevisste tanker i hodet mitt da jeg var i drømmehagen Great Dixter. Noen ting tenkte jeg likevel at jeg måtte få med meg og fortelle til de "utenfor".
• Lag struktur og rom med hekker. Bruk også bygningene til det samme.

• Det er lov å blande alle farger når du gjør det med omhug.
• Bruk busker med fine farger eller varigerte blad.
• Det er lov å ha det morsomt og klippe festlige former på busker og hekker.
• De som sier de ikke vil ha gult i sin hage har aldri vært i Great Dixter! Hagen hadde ikke vært det samme uten Kongelys, Nattlys, Rylikk, Inula og bronsjefenikkel og alle de andre gule skjønnhetene. 
• Bland sommerblomster, stauder, busker og trær.
• Bruk planter som vever seg sammen.
• Gjenta noen av plantene i mange settinger. Det gir rytme og sammenheng.
• Det er helt greit å ha en hage uten roser.
• Ønsket ugress som Kongelys, Nattlys, Rylikk og Hundekjeks skaper liv og gjør hagen mer vill. Her er det kardeborre i forgrunnen og Kongelys i bakgrunnen.
• Planter som flommer ut over stier gjør hagen mykere i kantene.
• Sett ut potter med sommerblomster, løk og inn og ut planter.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hei Oline,

jeg er journalist og skal skrive en serie hageartikler. Jeg vil gjerne komme i kontakt med deg.
Min mailadresse: libuer@gmail.com