Velkommen til min byhage. Den er ikke større enn en rekkehushage. Vi flyttet inn i 2000. Jeg fikk mann, baby, naboer, svigermor, råteskader og hage samtidig. 2000 var et heftig år. Men jeg angrer ikke. Nå går det igjen fort i svingene. I hagen velter kaniner og unger seg i bedene. Vi sier vi liker rustikk sjarm, men har ikke noe valg egentlig.

søndag 21. juni 2009

Og jeg som trodde det var hasj...

En merkelig plante vokste ut av steinmuren. Hmm, lignet ikke bladene litt på. Ja hvordan ser engentlig hasj ut? Og hvordan er den kommet hit? Mange spørsmål. På hagegal fikk jeg svar. Planten ble identifisert som Hellborus foetidus. Lettelsen var stor. Jeg slapp å fjerne den morsomme saken. Forklaringen er at maur har tatt med seg frø fra planten jeg hadde for noen år siden. Nå blomstrer den selv om det slett ikke er jul. Jeg fryder meg over den når jeg sitter med kaffekoppen i godstolen. Håper jeg greier å sanke frø når den tid kommer slik at jeg kan få 100 små. Har planer om en hel skog av juleroser. Jeg har sådd ni sorter i tillegg til denne, men det ser ut til at jeg må vente i spenning ennå ett år før spiring. Og dette til tross for at jeg fulgte oppskriften om 6 uker varmt, 6 uker kaldt...

Ingen kommentarer: