Velkommen til min byhage. Den er ikke større enn en rekkehushage. Vi flyttet inn i 2000. Jeg fikk mann, baby, naboer, svigermor, råteskader og hage samtidig. 2000 var et heftig år. Men jeg angrer ikke. Nå går det igjen fort i svingene. I hagen velter kaniner og unger seg i bedene. Vi sier vi liker rustikk sjarm, men har ikke noe valg egentlig.

fredag 6. november 2009

234 løk og 2000 lesere

Ja, kanskje jeg skulle ønske at det var motsatt? Det var en spøk, selvfølgelig. Svært hyggelig at telleren har rundet 2000. Takk skal dere ha! Ikke så lett å vise bilde av dere så her kommer løkene istedet:

Kommentaren inledningsvis kom fordi jeg ser at mange av de hagegale setter tusenvis av løk hvert år. Jeg er imponert. Selv synes jeg det gikk greit å sette 234 løk, men var glad det ikke var flere. Regner med jeg får mye glede av de til våren. Alt kan sees fra kjøkkenet.

Jeg klarte ikke den selvpålagte "opptakstesten" i vår som gikk på å ale fram blodbeger selv. Likevel vet jeg at jeg er en ekte hagegal. Jeg har satt løk mellom to snøbyger! Det har jeg sett av hagebloggene at de andre gjør. Tidligere ville det ikke falt meg inn å gjøre noe så sprøtt, men nå var det helt naturlig.

Jeg satte løk der jeg har trillet på ny kompostjord. Jorda var porøs og lett å grave i. Det var ikke tele i bakken, så jeg har gode marginer til vinteren. Funderer nesten på å kjøpe mer løk...
Disse havnet i "skogen":

  • Scilla siberica, blomstrer mars-april, 15-20 cm høy
  • Muscari Mount Hood, blomstrer april-mai, 25 cm høy
  • Muscari armeniacum blue, blomstrer mars-mai, 15-20 cm høy
  • Anemone Blanda White Splendour, blomstrer april-mai, 25 cm høy
  • Og min datters favoritt: Allium Neapolitanum, blomstrer april-mai, 40 cm høy

Bak plattingen ble det plass til disse. Her passerer rådyrene tett på så dette er risikosport.

Tulipanene fikk plass i "tunbedet.
Nå vil det bli tulipaner fra april til mai, deretter peoner, så blir det en hvileperiode mens vi er på ferie og til høsten kommer Solhatt og hvit fredløs. Hele sommeren vil det være et utvalg Heuchera i tunbedet. Bra.
I dag var det nesten gravemaskinfritt her. Det var deilig. Det betyr selvfølgeglig at de må holde på mye av neste uke og. Egentlig skulle gravearbeidene på området vært ferdig i går, men det ser ut til at mye gjenstår.

Jeg fikk gjort meg ferdig med hakking av kvist. Det var ikke så mye i år, for vi bestemte oss for å vente med å beskjære kornellhekken. Den vokser enormt og må beskjæres hardt for å ikke ta over hele uteplassen. Når vi gjør det på høsten tar det veldig lang tid før hekken får blader på våren. Til sommeren vil vi derfor heller beskjære den når vi drar på ferie. God ide?

Jeg rakte alt løvet. Vanligvis ikke min jobb, men "Bygger'n" er i Sverige for å gjøre ferdig hytta, så jeg får trå til. Hagen er ikke stor, men det store lønnetreet og de 6-7 andre produserer store mengder løv. Jeg har aldri irritert meg over det. Synes det er flott å ha noe å dekke bedene med. Jeg fjerner det og legger det i hagekomposten på våren. På høsten har jeg en full kompostkasse med jord som jeg fordeler uover. Når jeg raker løv kjenner jeg igjen vri-bevegelsen som de var så opptatt av på core-trening. Her er det masse gratis trening!

4 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

hihi, jeg fikk ikke til blodbeger i år jeg heller, men regner meg som gal nok lell - første året jeg hadde hage så satt jeg løken i frossen bakke, dagen etter overtagelse :D

Elsa sa...

Jeg hadde ikke blodbeger i år jeg heller.
Ikke prøvde jeg å så blodbeger heller.
Ikke har jeg kjøpt eller satt ned løker i høst heller.
Ikke skal jeg gjøre det heller.
Men jeg er hagegal, yesss...

Ha en riktig god helg:)

Sigrid sa...

Gratulerer med rundt tall :-)
Jeg har heller ikke klart den opptaksprøven med blodbeger. Jeg klarer den heller ikke når jeg får fiks ferdige planter av andre.
....men (hage)gal er det vel neppe tvil om at jeg er ;-)
Fine løker - det blir flott til våren. Jeg er av dem som setter ganske mange. Angrer hver høst når jeg driver og planter og er lykkelig om våren for at jeg gjorde det likevel :-)

Oline sa...

Hehe, jeg ser det at galskapen har mange varianter. Det er en lettelse å høre at blodbeger ikke er så avgjørende. Det viktigste er vel at en har denne interessen og til og med har noen å dele det med!