Velkommen til min byhage. Den er ikke større enn en rekkehushage. Vi flyttet inn i 2000. Jeg fikk mann, baby, naboer, svigermor, råteskader og hage samtidig. 2000 var et heftig år. Men jeg angrer ikke. Nå går det igjen fort i svingene. I hagen velter kaniner og unger seg i bedene. Vi sier vi liker rustikk sjarm, men har ikke noe valg egentlig.

lørdag 13. september 2014

Herlig høst

Nabohuset danner en perfekt bakgrunn for min lille hage. Grete som har kjøkkenvindu som skimtes bak bjørka, skryter av utsikten til hagen min. Den andre veien ser hun sentrum og Oslofjorden. Det gjør ikke vi, men det er greit likevel.
Jeg planta litt løk. Reiv med meg noen løk da jeg var på IKEA i annet ærend. Det ble Tulipa Darwinhybrid Golden Appeldoorn og Narcissus Minow og Tresamble. Jeg vet det er mange som rynker på nesa av gule tulipaner. Jeg liker godt litt farger etter en fargeløs vinter. Dessuten kommer denne igjen og igjen. Meget fristende for en lat hobbygartner. Og jammen er det litt jobb å plante 140 løk. Trenger ikke yoga i dag. Skjønner ikke helt de som greier å plante tusenvis av løk. Har de noen knep?

2 kommentarer:

Villrose sa...

Jeg planter mange, om kanskje ikke 1000-vis av løk. Planter dem gruppevis og lagvis. Graver hull passende til 10 - 20 tulipaner. I bunnen legger jeg narsissser og/eller liljeløk, så jord. Så et lag med en til to sorter tulipan, så jord. I det øverste laget Muscari, krokus, snøstjerner og annen småløk :-) Detgår ganske greit unna når man er i gang.

Oline sa...

Skal jammen jammen prøve din metode, Villrose. Høres lurt ut. Har er bed som ligger litt i dvale. Der kan det passe å plante masse løk og få en pangstart.