Velkommen til min byhage. Den er ikke større enn en rekkehushage. Vi flyttet inn i 2000. Jeg fikk mann, baby, naboer, svigermor, råteskader og hage samtidig. 2000 var et heftig år. Men jeg angrer ikke. Nå går det igjen fort i svingene. I hagen velter kaniner og unger seg i bedene. Vi sier vi liker rustikk sjarm, men har ikke noe valg egentlig.

fredag 1. oktober 2010

Kan en hage synke?

Jeg fant en hage som var nedsunket og bygd av rester fra et forlist skip. Dette var i Tradgårdsforeningens park i Gøteborg. For meg som har forlist på ordentlig en gang var det noe veldig facinerende i å være i så vakre omgivelser bygd av knust skrap. Jeg fikk følelsen av å være på havets bunn. Men å forlise i virkligheten er noe helt annet. Lyden av bølger som dundrer mot skutesida og sakte knuser båten mot fjellet er ikke noe jeg ønsker å gjenoppleve! Dette sier tradgårdforeningen selv om den sjunkna tradgård:"Med inspiration både från hundraårig engelsk trädgårdskonst och från Ostindiska kompaniets förlista laster har Nina Thalinson och Gert Wingårdh skapat ett bestående tillägg till parken. Trädgården kan beskrivas som blommig romantik i bleka pastellfärger inuti en stålkonstruktion formad som ett skepp. Den kommer att kunna användas både som sittplats för fikande besökare och vid föreläsningar och workshops. En 13 meter lång mosaikvägg omsluter och består av de ostindiska porslinsskärvorna som hämtats upp från havets botten. Nina Thalinson är art director och grafisk formgivare och Gert Wingårdh arkitekt. "

Ingen kommentarer: